Vierlanden kerstcruise weblog 2015

Lees hier de reisverhalen van de 4landen kerstcruise.

Reisverhalen Vierlanden kerstcruise 21.12.2015 – 28.12.2015

Auteurs: Jenneke Ravenswaaij en Marij Verlinden

Deze Plus kerstcruise had als bestemming Zwitserland, Frankrijk, Duitsland en Nederland.

Maandag 21.12.2015
Na een vroege start zagen alle Plus passagiers elkaar in Babberich, koffie en broodjes stonden klaar. Daarna vertrokken we richting Breisach, waar we omstreeks 5 uur aankwamen. Iedereen was moe en ging vroeg naar bed.

Dinsdag 22.12.2015
Na het ontbijt gaan we met de bus naar Luzern, daar schijnt de zon uitbundig en geeft de statige mooie huizen langs de rivier de Reuss een prachtige uitstraling. Tijdens de wandeling over de houten Kapelbrűcken waan je je in de Middeleeuwen. Deze overdekte brug is 200 meter lang, stamt uit 1365 en na een verwoestende brand in 1993 weer in de oude luister hersteld. Op 22 december in de zon op een terras koffie te drinken met zo’n uitzicht is een kerstcadeautje.

’s Middags zijn er 2 verschillende excursies;
1 bus vertrekt naar het Benedictijnerklooster van Eindsiedeln waar nog circa 70 monniken wonen en werken. Het is een Wahlfahrtsabdij, een pelgrimsoord waar de mensen al duizend jaar naar toekomen. Het ligt als een sprookje aan een diepblauw meer in  de bergen. De overige gasten stappen in Luzern op de boot voor een prachtige tocht over het Vierwoudstedenmeer. In Vitznau staan de bussen al te wachten om ons naar het schip te brengen. Daar wacht ons een warm welkom onder het genot van een lekker drankje.

Woensdag 23.12.2015
Na het ontbijt is er een groep enthousiaste dames al varend reiscollages gaan maken. Helaas geen heer te bekennen. Wat een divers resultaat. Zo leuk dat ze nu ook willen gaan exposeren. Na de lunch staan de bussen klaar voor een excursie naar Straatsburg, een prachtige historische stad. We wandelen rondom de geweldige Dom en maken een boottocht over de ILL. Ook is er vrije tijd om glühwein te drinken en te genieten van het prachtige sfeervol verlichte centrum met zijn kerstmarkten.

Donderdag 24.12.2015
Vanmorgen komt ons schip aan in Mannheim. Na een lekker ontbijt staan de bussen weer klaar voor een excursie naar Heidelberg. Het is een mooie schilderachtige stad aan de Neckar. En de stad is bekend om zijn eeuwenoude universiteit. De gids vertelt ons de belangrijkste bezienswaardigheden van deze stad. Met haar bezoeken wij ook het indrukwekkend grote slot boven op de heuvel. Wij hebben daar een magnifiek uitzicht op Heidelberg. ’s Middags varen we en wordt er met veel animo gebridget. Later op de dag volgt dan de prijsuitreiking van deze bridgedrive. ‘s Avonds na het diner vieren wij het kerstfeest.
Het feest is stemmig en wordt afgewisseld met muziek, samenzang, kerstverhalen, gedicht en het kerstevangelie. Ook gaan sommige gasten naar de nachtmis in Mainz.

Vrijdag 25 december 2015, 1e Kerstdag.
Vanochtend varen we van Mainz naar Koblenz, een prachtige vaarroute over het mooiste gedeelte van de Rijn, de Romantische Strasze. Burchten en kastelen betoveren het panorama. Tijdens de lunch komt Koblenz in zicht. Na de lunch vertrekken we met de bus naar Bonn voor een schitterend kerstconcert in de Stiftskirche van Bonn, een concert om nooit te vergeten. 8 mannen uit de Oekraine zingen de sterren van de hemel. Wendy Roobol, de Nederlandse sopraan uit Den Haag is speciaal voor ons overgekomen. Al deze klanken horen we in de oudste kerk van Bonn.

Intussen zijn aan boord de voorbereidingen voor een heerlijk kerstdiner in volle gang. We genieten met volle teugen!

Zaterdag 26 december
Na het ontbijt worden er reiscollages gemaakt en genieten we van de prachtige huizen op de oevers van de Rijn. Na de koffie is er een quiz, waarbij de oplossingen soms zeer verrassend zijn. Er is slechts 1 winnaar die met een mooie prijs naar zijn hut gaat. Na de lunch wachten we op 4 gidsen die ons Bonn laten zien. De zon schijnt uitbundig en we belanden zelfs in een park met bloeiende narcissen. Is dit Kerst of zijn we al bij Pasen? We stoppen voor het geboortehuis van Beethoven en horen in gedachten zijn mooie muziek.

De belangrijkste historische feiten worden ons verteld en bij aankomst op de Lord Byron worden we onthaald met vele soorten gebak, koffie en thee. ’s Avonds staat ons een mooie show te wachten.

Wij zijn erg benieuwd hoe u deze reis heeft ervaren. Wilt u uw reiservaring met ons delen? Klik hier en deel het op onze Facebookpagina.