Reisblog rondreis Suriname voorjaar 2016

Deze reisblog is geschreven door onze gasten Karin Heijboer en Jannie van Daalen. Wilt u na het lezen ook deze bijzondere reis maken? In het najaar 2016 organiseren wij weer een rondreis Suriname Set Kong Tour met Plus najaar 2016 voor onze Pluslezers.

Bekijk hier de rondreis Suriname Set Kong Tour met Plus najaar 2016 voor onze Pluslezers.

De reis door Suriname is zo intensief, dat we blij zijn met een dagje regen, zodat we tijd hebben om ons verhaal te kunnen schrijven. Gelukkig waren de dagen hiervoor zonniger en of het nu regent of de zon schijnt, we hebben het uitstekend naar onze zin. Elke dag is een nieuwe ervaring.

Maandag 5 maart
De reisdag van Amsterdam naar Paramaribo sloten we af met een hapje en een drankje aan de waterkant, de eerste kennismaking met Suriname. Pieter Nijdam, onze reisleider, zorgt voor de goede organisatie.

Zondag 6 maart - Paramaribo
Ons basishotel, Krasnapolski, ligt centraal in Paramaribo. Na het ontbijt gaan we per busje de stad verkennen. We maken kennis met de lokale gids Patrick, die ons in de loop van de reis veel over Suriname zal vertellen. De Paulus en Petrusbasiliek is een indrukwekkende houten kerk, onlangs nog geheel gerestaureerd. Bij de kerk ligt een complex met scholen, woningen voor nonnen en personeel, sommige nog in originele staat, dus vervallen. We wandelen naar het Onafhankelijkheidsplein met origineel statige gebouwen. Het toont een stuk van de geschiedenis van Suriname. De gebouwen, veelal van hout, hebben naar Amerikaans voorbeeld zuilen. De rust in de Palmentuin staat in schril contrast met het drukke verkeer. Fort Zeelandia passeren we, dat bezoeken we later op eigen initiatief. De warmte is goed te hebben, dus op de Chinese en Javaanse markt genieten we volop van alles wat er te koop is, en de mensen die er zijn. We hebben leuke contacten met de Surinamers. We rijden weer richting het hotel, onderweg stappen we uit om de naast elkaar liggende synagoge en moskee te bekijken. Deze staan broederlijk naast elkaar en is typerend voor hoe de verschillende bevolkingsgroepen hier naast, maar zeker ook met elkaar leven. In de middag zijn we vrij, fijn voor een duik in het zwembad.

Reisblog Suriname

Maandag 7 maart - Eerste meerdaagse excursie: Het westen.
Vroeg opstaan voor de excursiedag naar Nieuw Nickerie. De ruim 200 km lange tocht onderbreken we met diverse leuke stops. In Groningen stoppen we bij het theehuisje langs de Saramacca rivier. Onze gids, Patrick, zorgt voor de koffie met vleesbroodjes uit eigen voorraad. Daarna leidt hij ons rond door het leuke plaatsje.

We lunchen in Wageningen. Het is grappig om bekende plaatsnamen tegen te komen. Het gebied staat bekend om de rijstvelden en fabrieken. De streek oogt welvarend: brede wegen, verzorgde woningen en luxeauto’s. Het bezoek aan een rijstfabriek is indrukwekkend.

Voor het avondeten gaat Patrick met ons naar de zeedijk. Daar bezoeken we een mooie Hindoestaanse tempel. Daarna wachten we op de zonsondergang. We sluiten de dag af met een diner bij de Chineesrestaurant New Kowloon.

Dinsdag 8 maart – Bigi Pan
We bezoeken de erg leuke Centrale markt van Nieuw Nickerie, waar we heerlijk fruit kopen. We hebben fijne gesprekken met de marktlui en bewoners. In een half uurtje rijden we naar de rivier, waar we Stephanie ontmoeten, onze gastvrouw voor de komende dagen in het huis op het meer Bigi Pan. Voordat we daar zijn, moeten we nog wel de boot van de rivier Nickerie naar het kanaal van de wetlands overzetten. Dit gaat via een sleephelling, we moeten zelf de boot omhoogtrekken. In tegenstelling tot de groep voor ons, doen we dit handig en vlot. In het kanaal spotten we al vele vogels. Het meer is eindeloos groot en onverwacht ondiep, maximaal 56 cm. Het huis op palen, midden in het meer is simpel maar doelmatig. Lunch en andere maaltijden zijn goed verzorgd.

In de middag maken we een boottocht door het indrukwekkende mangrovegebied. We gaan op zoek naar rode ibissen en flamingo’s. We varen naar het strand van de Atlantische Oceaan. Het is springtij en het water slaat over de dam de wetlands in. Hier hebben we onze eerste echte ontmoeting met de Surinaamse muggen. Verder op het meer vinden we grote groepen flamingo’s die massaal de lucht in gaan als we naderbij komen, een grandioos gezicht! Tegen de avond komen we bij ons slaapverblijf, als het donker wordt komt er een indrukwekkende sterrenhemel tevoorschijn.

Woensdag 9 maart
Direct na het ontbijt varen we nogmaals uit en zien weer veel flamingo’s, rode ibissen en vele andere vogels. Het weer is prachtig, maar op het water staat een klein briesje, waardoor het niet te warm is. Na een vroege lunch vertrekken we weer richting Paramaribo. Daar komen we laat in de middag in het ons bekende hotel aan.

Donderdag 10 maart
We hebben een vrije dag, die ieder op eigen gelegenheid invult.

Vrijdag 11 maart
De tweede excursie: Naar het oosten, de plantage route.
We bezoeken het openluchtmuseum bij Nieuw Amsterdam. Een warme, vermoeiende wandeling die zeker de moeite waard is. Ook hier is Patrick onze geweldige gids. Daarna varen we naar de plantage Rust en Werk. Op een grote tractor worden we rondgeleid op het vee-, garnalen- en tilapiabedrijf. Daarna lopen we door het dorpje naar een restaurantje voor de lunch. We gaan verder met de tentboot naar Frederiksdorp, waar we ons intrek nemen in een oude politiepost. We overnachten in originele gebouwen in koloniale stijl, prachtig gerestaureerd.

Zaterdag 12 maart
We steken de rivier over richting Mariënburg, waar we de zeer vervallen suikerfabriek bezoeken. Indrukwekkend, wat een verval.  De lange reis naar Moengo, het bauxietgebied, verliep in de regen en mede daardoor was de reis de moeite niet waard. We kregen een aardige rondleiding door de expositieruimte van Marcel Pinas, In Tembe Art Studio laat hij kinderen uit de omgeving kennis maken met tal van kunstuitingen. De marron-cultuur staat centraal in zijn installaties.

Na de lunch rijden we de lange weg weer terug. Tegen de avond komen we aan bij de Plantage, een deel van de voormalige plantage Montpelliër. Een welkome plek om een paar dagen tot rust te komen. Prettige huisjes, mooi zwembad, heerlijk eten, goede verzorging.

Zondag 13 maart
De 2de dag op de Plantage maken we een boeiende wandeling door het secundaire bos. Door de regen van de laatste dagen, is onze gids Pieter enthousiast bij het zien van de veranderde natuur. Het bos leeft op. Helaas zijn de muggen ook extra actief door de regen.

Maandag 14 maart
Het is vanmorgen drukkend warm. Om 9 uur is het 27 graden, maar de gevoelstemperatuur is 40 graden. De kapucijnapen hebben geen last van de warmte, en foerageren rond het hotel.

We gaan naar de voormalige plantage Peperpot. Het researchcentrum is leuk, maar de natuur is geweldig. Hier zien we doodshoofdaapjes en we leren over de natuur. De mensen die van insecten en bloemen houden komen ook aan hun trekken.

Na de lunch bij een roti-tentje, gaan we terug naar Paramaribo en komen we weer op bekende pad.

Dinsdag 15 maart
We hebben een vrije dag in Paramaribo. Tijd om de was te doen, maar vooral ook uitrusten en verwerken van alle indrukken die we hebben opgedaan.

Woensdag 16 maart – Santigron
We gaan over goede en minder goede wegen naar het plaatsje Santigron, zo’n 35 kilometer van Paramaribo. Het dorp Santigron (zandgrond) is gesticht door 5 bosnegerstammen (marrons) en is gelegen aan de Saramaccarivier. Het hotel is samen met de lokale bevolking ontwikkeld. De gids, kokkinnen, bootsman en alle medewerkers wonen in Santigron. Merel, de beheerster, is een super vriendelijke dame, die haar benen uit het lijf rent om het ons naar de zin te maken. De huisjes zijn simpel maar leuk.

’s Morgens maken we een wandeling door het dorp. We zien veel verschillen in de huisjes, veel verwaarloosde of vervallen gebouwtjes, maar ook mooie nieuwbouw. Jammer genoeg veel afval en troep op de paadjes en bij de huizen. Opruimen lijkt hier een onbekend woord. Er is een groot, roze vrouwenhuis, recent gebouwd door een ontwikkelingsproject. We zijn geschrokken van de school, goed gebouw, maar slechte lokalen en meubilair en weinig leermiddelen. Ook veel troep in de lokalen. Punky, geeft onderweg veel gegevens over de gewoonten en gebruiken van de bewoners. Na de lunch gaan we varen in een korjaal, leuk maar helaas weinig dierenleven te bespeuren.

Reisblog Suriname

2 van de groep vieren hier hun verjaardag en worden samen 125 jaar oud. De plek is goed gekozen voor de verjaardagen, er wordt voor ons gedanst en gezongen door de marrons en er is een BBQ. Heerlijk eten, in Suriname is het gebruikelijk om een uitgebreide warme lunch en meestal nog uitgebreidere avondmaaltijd te eten. Hier worden we wel erg verwend, veel Surinaamse gerechten, o.a bruine bonen met zoutvlees, kousenband en klaroen (groene groenten), cassave frietjes, veel fruit en heerlijke drankjes. De voorstellingen met het dansen en de muziek van de jongeren waren wat chaotisch maar wel erg leuk en spontaan, natuurlijk hadden ze ook allerlei zelfgemaakte producten die ze wilden verkopen. 's Avonds nog veel padden en spinnen gespot

Donderdag 17 maart
Al snel na het ontbijt maken we een boswandeling van 2½ uur. De wandeling was geweldig, ondanks de hitte genoten we ervan. Punky, de gids, vertelde veel over de medicinale werking van planten en vruchten en hij liet zien wat je met 'bosproducten' allemaal kan doen, o.a. van plantenstengels tie-wraps maken. En hoe je op een snelle manier met een lus van stengels in een boom kunt klimmen. Het lopen op de paden met bladeren en takken en klauteren en klimmen op en over bomen en door het water was niet moeilijk maar je moest wel opletten waar je je voeten neerzette. Aan het eind van het wandelen kwamen we in het indianendorpje Pikin Poika. Daar waren we blij dat we met de auto werden opgehaald, want nog eens terugwandelen was wel een beetje te veel van het goede, tenslotte zijn we een groep senioren, oftewel: Plusmagazinelezers. Jammer dat er weinig dieren en vogels waren te zien, op een enkel aapje hoog in de boom en wat vlinders na.

Reisblog Suriname

We kregen van Merel en de maronkokkinnen weer een heerlijke lunch, daarna konden we 'hangmatteren' of andere vorm van relaxen. Kortom: het waren leuke dagen. Sika, de chauffeur van het het busje van Santrigon, bracht ons terug naar Krasnapolsky. Eenmaal op de kamer merkten we pas dat we toch wel erg moe waren en hoe fijn het dan is om weer een beetje thuiskomen te ervaren in de hotelkamer.

Vrijdag 18 maart – Naar het zuiden
We hebben vandaag een lange reisdag. We vertrekken 6:30 met een busje van Danpaati. Bij Bergendal pikken we nog 2 gasten op. We hebben nog een koffie-break onderweg. In Atjoni veranderen we van vervoersmiddel. We worden snel in een van de gereedliggende korjalen gezet, en om 10:10 varen we over de Boven Suriname rivier, richting Danpaati. Het is een mooie tocht van 2 uur 20 minuten. We zien het leven aan de rivier aan ons voorbij gaan. Als er dames in de rivier aan het wassen zijn (zichzelf, de vaat of de kleding) en kinderen zijn aan het vissen, dan weten we dat er in het woud een dorp verscholen ligt. We komen voor de lunch bij het hotel Danpaati aan, Dan is de naam van het dorp, paati betekend eiland. Het hotel ligt op een eiland van 400 bij maximaal 65 m in de Surinamerivier bij het dorp Dan. Verdwalen kunnen we dus niet. Toch krijgen we van onze vaste gids Frits een rondleiding over het eiland. Het luxe resort was minder luxe dan in de advertenties stond geschreven, maar het was voor ons precies zoals het in de jungle moet zijn. Allemaal verschillende kamers/huisjes, van honeymoonhouse tot bloemenhuis zonder bloemen maar wel met een brutaal huisvarkentje (halsbandpecari). Het familiehuis heeft dan weer een vleermuis die de wasbak voor de sanitaire behoefte gebruikt. Er is beperkte tijd elektra, een koude douche en arko (alle ramen kunnen open), maar de bedden zijn goed, en de klamboe hebben we niet nodig, muggen houden niet van de snelstromende Surinamerivier. We zien het zwembad, strand, restaurant en sommige van de lokale bewoners (doodshoofdaapjes en zijdeaapjes). Natuurlijk zijn ook hier de wenkpootjes (hagedis) en zelfs een boomkip (leguaan) te zien. Later zien we ook een tapijtslang (boa constrictor).

Reisblog Suriname

Voor het diner gaan we naar een jacuzzi. Tip: doe alleen zwemkleding aan en neem niets anders mee. Wij zaten gekleed in het bootje, toen we overvallen werden door een hoosbui. Na 20 minuten kwamen we doorweekt bij de Sula (een stroomversnelling) aan. Het is even lastig lopen over de stenen naar het midden van de rivier. Maar dan is het zalig. Dit willen we elke dag wel doen. We eten een pannenkoekje in het water. Na 40 minuten badderen, gaan we terug naar het hotel. Daar wacht het avondeten al weer op ons.

Zaterdag 19 maart
We ontwaken met de geluiden van het woud. Om 7 uur krijgen we een kopje thee of koffie bij de hut bezorgd. Vanmorgen maken we een boswandeling op het vaste land. Onze gids verteld ons over de planten en dieren in het bos. We moeten natuurlijk weer alles proeven dat de natuur hier voortbrengt. Heel indrukwekkend vindt hij meerder bladpadden, en ja deze lijken op bladeren. De toverstok kennen we inmiddels, maar het blijft leuk om te zien (ja, je moet hiernaartoe komen om de toverstok te ervaren).

Reisblog Suriname

Na zo’n boswandeling smaakt de lunch ons weer goed. De middag kunnen we zelf indelen. De meeste eindigen dan ook in de rivier. De rivier stroomt op sommige plaatsen snel, maar het is ondiep genoeg om naar een granieten eiland te lopen. We hebben ook nog een avontuur in het zwembad met een afbrekend trapje (doorgeroest) wat onze lachspieren goed doet. Een van ons heeft last van de halsbandpecari Kira, die besloot mee te gaan onder de douche. En zo is het al weer snel tijd voor het diner, dat weer goed is.

Zondag 20 maart
De meeste nachten regent het hier behoorlijk. Maar overdag hebben we soms een enkel spettertje maar geen regen van betekenis. Ook vandaag weer. We bezoeken het dorp Dan. De dorpswandeling was boeiend en leuk door de contacten met kinderen. Het dorp bestaat uit 2 delen. In het nieuwe deel staan de moderne stenen huizen. Hier staat ook de school. Aan de andere kant van het voetbalveld is het oude deel van het dorp. Hier zijn de huizen vaak klein en van hout. De mannen kunnen meerdere vrouwen hebben. Elke vrouw heeft een eigen huis voor haar en de kinderen. De man heeft ook een eigen huis. Er staan dus vaak kleine huisjes heel dicht op elkaar, wat eigenlijk een groot gezin vormt. De huizen zijn mooi versierd met houtsnijwerk. De deur is laag, omdat boze geesten niet kunnen bukken, en dus niet binnen kunnen komen.

Reisblog Suriname

’s Middags zijn we weer vrij. Weer tijd voor rivier en zwembad. Helaas het trapje is nog niet gemaakt en na een duikeling in het zwembad, wordt dit nu maar gewoon gesloten. Geen echt probleem want in de rivier is het veel leuker om te zwemmen, nou ja wandelen naar de granieten eilandjes. Heerlijk water en geen kaaiman in de buurt! Na het diner is er een optreden door de lokale dansgroep. En na dit cultureel vermaak gaan we op zoek naar nachtdieren rond de rivier. We varen, heel romantisch, onder de bijna volle maan op zoek naar kaaimannen (kaaivrouwen mogen ook), en andere dieren. We denken een paar kleine kaaimannen te zien, en veel rode oogjes. De rust en stilte van de rivier is een feestje. We zijn laat terug bij het hotel. Maar slapen lukt bij 1 stel nog niet, omdat de terreur van pecari Kira voortgaat. Maar na een mislukte poging tot het rammen van de voordeur om 00:15, wordt het rustig en kunnen we eindelijk slapen.

Maandag 21 maart
Tja in het ochtendgloren ziet Kira er zo lief en onschuldig uit. We gaan haar nog missen. De ochtend brengen we luierend door. Ook hier wordt gehangmatteerd. Na de lunch gaan we met de korjaal terug naar Atjoni, waar het busje ons al op staat te wachten. Even na 5 uur zijn we bij het hotel Bergendal. Helaas heeft het net geregend en ziet het er wat minder uit. Het zijn eigenlijk mooie en luxe huisjes. De douche is goed, het bed zacht, en we hebben weer airco. Maar de sfeer is hier erg commercieel. Heel anders dan op Danpaati. Omdat er wat dingen fout gaan hier, vonden we het hier veel minder mooi. Ook hebben we geen tijd om echt iets te doen hier. Waardoor dit eigenlijk een verloren tussenstop is. Maar het eten is wel heel er goed. En we kunnen weer een berichtje naar huis sturen.

Dinsdag 22 maart
We gaan terug naar Paramaribo. Maar er is wat verwarring over de dagindeling. We weten dat we om 11 uur opgehaald worden. Er is sprake geweest van een excursie naar de Jodensavanne, maar in het programma staat een historische wandeling. Door al deze verwarring, missen we de historische wandeling, en de Jodensavanne zat niet in het programma. Ach ja, er moest een keer iets fout gaan nietwaar.

We worden door de chauffeur netjes op tijd opgehaald. We stoppen bij een Warung onderweg voor een lokale lunch, en zijn even na 1 uur al weer in Paramaribo. Morgen is een feestdag, dus iedereen doet nog wat laatste inkopen.

Woensdag 23 maart
We hebben een vrije dag in Paramaribo. Vandaag vieren hindoes Phagua of het Holi-feest. Bij dit feest worden kleurstoffen gegooid. Suriname is een land van veel culturen en achtergronden. Dus vandaag is iedereen vrij voor een hindoe feestdag, en vrijdag is het Goede Vrijdag. Iedereen is gewoon vrij voor beide feestdagen. De scholen hebben vakantie. De winkels zijn gesloten, alleen een enkele Chinese winkel is nog open.

Donderdag 24 maart – de terugreis
Vandaag nog de laatste indrukken opdoen van Paramaribo en vanmiddag vertrekken we weer op tijd naar het vliegveld voor onze nachtvlucht terug naar Nederland. Jammer dat we Suriname weer moeten verlaten, maar eigenlijk is het ook fijn om naar huis te gaan.

Suriname is een mooi vakantieland. Parbo bier is favoriet bij de mannen van onze groep, lekkere bijzondere vruchtendrankjes zijn de keuze van de vrouwen. Het is vooral leuk om daarvan de vruchten in het bos te proeven. Vlees en vis zijn veel hetzelfde, na de vakantie eten we thuis even geen kip. Het varen in een korjaal is geweldig leuk. Toch blijft de dierenwereld in Suriname beperkt, veel dieren zijn onzichtbaar. We genieten vooral van al die verschillende groepen mensen, overal zijn ze aardig, vriendelijk en behalve sommige autorijders erg beleefd en attent. Ze maken ook graag een praatje. Het klimaat is vermoeiend en soms slopend, al zijn de nachten ook zonder airco best door te komen. In Danpaati hebben de meeste zelfs het fijnst geslapen. In slaap vallen en wakker worden met dierengeluiden is het mooiste wat er is en een wandeling in een ontwakend junglebos is een feestje. Het zikabeestje hebben we niet gezien of gehoord!